Saturday, May 14, 2011

Aku derma darah lagi...

 Alhamdulilah..aku telah mnderma darah buat kali ke-2! Smga pndermaan ini dpt mmbantu org yg memerlukan.. Amin!

"Menderma darah bukan hanya dapat menyelamatkan nyawa orang lain tetapi pada masa yang sama penderma turut menikmati faedahnya. Menderma darah boleh merangsang badan menghasilkan lebih banyak sel darah baru; secara tidak langsung akan meningkatkan taraf kesihatan penderma kerana sel darah baru mempunyai keupayaan membawa oksigen yang jauh lebih baik berbanding sel lama." utk smbngan artikel ni click kt 

Ramai yg tnya x sakit k? mula2 tu masa msuk jarum sakitlah..lama2 ok je, x rasa ape2 pn..cm ada rs pening skt jer..tp sblm kita derma darah perut kena diisi dahulu,klu bleh byk skt mkn tu. Klu x ms derma darah bleh rasa nk pitam n pening..cnth budak praktikal tmpt aku si zety, tgh derma darah muka pucat, kepala pening. Rupanye dia hanya  srpn skt shj, tghari x mkn trus g derma darah...takut aku tgk muka dia,pucat x brdarah..nsb nurse tu baik, bg air gula kt si zety ni spy tmbh tenaga. Selain kena mkn, ada lagi syarat yg perlu dipatuhi sblm kita derma darah ni
  • Umur 18-65 & berat bdn lbh 45kg.
  • sihat ms hr derma tu
  • tido msti lebih 5 jam sblm mnderma
  • thap haemoglobin skrg2nye 12.5%
  • x hdap pnykit kronik
  • x minum alkohol, x amik ubat2 cth antibiotik sblm mnderma
  • last derma darah > 2 bln

 peace!! dh mcm kanak2 riang plak ada belon kt blkg tu...

 proses "keluarkan" darah sedang brlgsung..


 nilah si zety yg aku cite tu..pucat kan muka dia..cuak2!


ni sijil derma darah, sijil ni catat brp byk kita dh derma darah.

 aku dh dua kali...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Links